pondělí 10. dubna 2017

Stmívání

Jako úplně první recenzi bych se věnovala filmu Stmívání. Proč? Vůbec ne z důvodu, že by to byl můj oblíbený film nebo tak něco. Prostě mě jeden nudný večer napadlo se na tento film znovu podívat a tak vznikl nápad proč na něj hned nenapsat recenzi?

Úvod

O co vlastně ve filmu jde? (zdroj ČSFD)
Bella byla vždy trochu jiná. Když se její máma znovu vdala, Bella se rozhodla sblížit se svým otcem a nastěhovala se k němu do malého deštivého městečka Forks, aniž by čekala, že se její život změní. Na první hodině v nové škole si k ní přisedne tajemný a okouzlující Edward Cullen, kluk, který je jiný než všichni, které doteď potkala. Ve škole se o něm šíří zvláštní zvěsti, stejně tak o jeho sourozencích, se kterými vždy sedává osamocený u jednoho stolu ve školní jídelně. I navzdory varování kamarádů Bellu Edward neskutečně přitahuje, zdají se jí o něm sny. Postupně začne mít však podezření, že Edward není úplně obyčejný kluk…
Třeba dodat, že se jedná o snímek natočený podle úspěšné ságy spisovatelky Stephenie Meyer.

Základní informace

Původní název: Twilight
Scénář: MelissaRosenberg
Obsazení:  Kristen Stewart – Bella Swanová
                    RobertPattinson  - Edward Cullen
                   TaylorLautner Jacob Black
Rok výroby: 2008
Žánr: Romantický/Akční/Horor

Klady

Tak těch z mého pohledu bude jen opravdu málo. Film jsem poprvé viděla ve svých 15 letech, a i když je zaměřený převážně na dívky v této věkové kategorii mě prakticky ničím nezaujal. Pokud ale se budu dost snažit, některé věci kladně ohodnotit musím. Tou první je výběr hlavní hrdinky.  Kristen Stewart se na Bellu hodí jako nikdo jiný. Také obsazení Taylora Lautnera jako Jacoba Blacka rozhodně byla trefa do černého. Musím také pochválit výběr lokalit, nádhernou přírodu a celkem příjemnou atmosféru, ve které se odehrává celý film. Závěrečná scéna byla bohužel kratší a spíš vtipná než napínavá ale oceňuju, že tam aspoň nějaká byla, jinak by byl film nudný od začátku až do úplného konce. A samozřejmě na závěr musím pochválit soundtrack, který se tvůrcům velmi povedl.

Zápory

Záporů je více než dost hned ze začátku nešťastný výběr hlavního mužského představitele Roberta Pattinsona. Ne prostě tenhle herec se mi tam vůbec nehodil. Z druhé… Scénář? Totální katastrofa. Nic neříkající a úplně stupidní dialogy postrádající alespoň náznak jakési logiky. Stačí, aby postavy mezi sebou vedli chvíli rozhovor, a už se plácáte do čela nad naprostou nesmyslností jednotlivých vět.
Co mě ale štvalo nejvíc, byly kraviny, které Bella prakticky celý film řeší. Bella má totiž zvláštní dar hledat záhady, tam kde nejsou a za každou nevinnou poznámkou vidí vyskakující upíry. Například já osobně nevidím nic divného na tom, že někdo pár dní nepřijde do školy nebo že prostě nechodí na jednu určitou pláž.
Bellin mozek je na laděný na vlnu Edward takže se od ní v celém filmu nedočkáte jediného racionálního uvažování. Komu by taky přišlo divné, že někdo jen tak umí číst myšlenky že? A další úplně zbytečné dotazy jako údiv nad tím jak se Edward dostal k Belle domů, když s ní skáče po stromech skoro 20 metrů nad zemí.  Navíc Edwardovi rádoby sváděcí kecy už také po čase opravdu unaví. Půlku filmu se navíc chová jako přes sto let starej pedofil, kterej sleduje Bellu na každým kroku a po pár týdnech už se od ní prakticky nedokáže držet dál.
Rozpočet nebyl také nejspíš dost velký na pár pořádných scén. Mě připadalo to zrychlené lezení po stromech opravdu vtipné. Také snaha o romantiku v podobně ležení na trávě a házení zcela neromantických až postižených pohledů.
A také samozřejmě film se s knihou nemůže ani za nic rovnat. Nuda nuda šeď šeď. Ničím jiným se to prostě popsat nedá.
Navíc, i kdyby se vám ta hudba na začátku líbila, jako mě po půl hodině nevíte, jestli si máte raději zacpat uši nebo polknou pár antidepresiv.

Zajímavosti a chyby

·         Kristen Stewart a Robert Pattinson obrželi pro rok 2009 cenu MTV Movie Award za nejlepší filmový polibek.
·         Ve filmu můžete vidět všechny Cullenovy nosit nějaký šperk. Edward, Emmet a Jasper mají stejné náramky, Alice a Rosalie mají různé náhrdelníky, Esme má náramek a Carlisle prsten. Na všech špercích je stejný symbol, rodinný erb Cullenů, který vyobrazuje lva s lidskou rukou nad hlavou, stojícího na obrácené krokvi se třemi trojlístky. Lev byl přidán kvůli citaci z knihy (''A tak se lev zamiloval do jehňátka..''), na původním erbu je krokev pouze se dvěma trojlístky, tři ruce a snopek pšenice.
·         Když Bella přijede za začátku filmu do školy autem, je na autě vidět odraz jednoho z hlavních mikrofonů.
      Další chyby si můžete přečíst ZDE.

Shrnutí

Jako klasický romantický příběh pro teenagery musím uznat, že je to zcela ideální. Lepší dialogy a výběr herců a zařadila bych to možná mezi mé oblíbené filmy. Co se ale dá dělat, hodnocení tohoto filmy s takovým počtem záporů může být jen 4/10.

Ve třech bodech jsem si byla naprosto jistá. Zaprvé, Edward je upír. Zadruhé, část jeho osobnosti, a já nevěděla, jak silná je to část, žízní po mé krvi. A zatřetí, jsem do něj bezvýhradně a neodvolatelně zamilovaná.